חדשות

קרב משפטי על הזכויות של טכנולוגיית mRNA בחיסוני הקורונה

חברת מודרנה דורשת מחברות הפארמה פייזר וביונטק, שעשו שימוש בחיסוני הקורונה בטכנולוגיית mRNA שפיתחה, לשלם לה פיצויים על הפטנט שלכאורה גנבו ממנה

בקבוקון תרכיב החיסון של "פייזר" (מימין) ושל "מודרנה" (משמאל). צילום: שאטרסטוק

שלב נוסף במאבק המשפטי בין יצרניות התרופות מודרנה, פייזר וביונטק על השימוש בפטנטים בטכנולוגיית mRNA בחיסוני הקורונה, החל ביום ג' בבית המשפט בלונדון.

בדיווח של סוכנות רויטרס נכתב כי בתביעת נגד של חברת מודרנה, היא מבקשת מהיצרניות שעשו שימוש בטכנולוגיה לשלם לה פיצויים על הפטנטים שלכאורה גנבו ממנה. בתגובה דורשות החברות פייזר וביונטק מבית המשפט לבטל את הפטנטים של "מודרנה" בטכנולוגיית mRNA, בטענה שהפיתוחים שלה הם שיפור של עבודות קודמות.

חברת פייזר ושותפתה הגרמנית "ביונטק" תבעו את "מודרנה" בבית המשפט העליון של לונדון בספטמבר 2022, בבקשה לבטל פטנטים שבהם החזיקה "מודרנה", והיא תבעה אותם בחזרה ימים לאחר מכן בטענה שהפטנטים שלה הופרו. לטענת "מודרנה", "פייזר" ו"ביונטק" העתיקו את הטכנולוגיה שעליה רשמה פטנט כבר בסוף שנת 2019, טרם החלה מגיפת הקורונה.

כזכור, כמה חודשים לאחר שארגון הבריאות העולמי הכריז על הקורונה כעל מגיפה עולמית, אושרו החיסונים של החברות פייזר-ביונטק ומודרנה. חברת מודרנה אמרה אז כי כל זמן שהמגיפה נמשכת, לא תאכוף את הפטנטים שלה הקשורים לחיסונים, אך בחודש מרץ 2023 הודיעה כי יש לכבד את הפטנטים שלה במדינות עשירות שבהן אין בעיה של מחסור בחיסונים.

נושאים קשורים:  חברת מודרנה,  חברת "פייזר",  ביונטק,  חיסון לקורונה,  חברות תרופות,  mRNA,  חדשות
תגובות