חדשות

ויטמין D במינון גבוה עשוי להפחית את הסיכון לפרפור פרוזדורים

בניסוי שנערך בפינלנד נמצא כי הסיכון לאירוע פרפור פרוזדורים הופחת ב-30% בנשים ובמבוגרים מעל גיל 65 שנטלו מינון גבוה של ויטמין D3

פרפור פרוזדורים (צילום: אילוסטרציה)

תוספת של ויטמין D במינון גבוה עשויה למנוע פרפור פרוזדורים (AF) בקרב נשים וקשישים בריאים. כך עולה מניתוח של ניסוי אקראי שנערך בפינלנד. המחקר פורסם לאחרונה ב-American Heart Journal.

מחקרים תצפיתיים מצאו כי מחסור בויטמין D קשור לסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים, אך מעט מחקרים אקראיים בדקו את ההשפעה של תוספת ויטמין D על שכיחות פרפור פרוזדורים באנשים בריאים.

במחקר, ניתוח פוסט-הוק מניסוי שחקר את ההשפעות של תוספי ויטמין D3 על שכיחות מחלות לב וכלי דם וסרטן, השתתפו 2,495 מבוגרים (גיל ממוצע 68.2) בריאים ללא מחסור בויטמין D, מתוכם 43% נשים.

המשתתפים חולקו באקראי לשלוש קבוצות: באחת קיבלו 1,600 IU ויטמין D3 ליום; בקבוצה אחרת קיבלו 3,200 IU ליום ובקבוצה נוספת קיבלו פלצבו. נמדדו ריכוזי 25 (OH) D3 בסרום ונאספו נתונים על אירועי AF מרישומי בריאות לאומיים. פרפור פרוזדורים אובחן ב-190 משתתפים.

במהלך מעקב של 4.1 שנים בממוצע, הסיכון לפרפור פרוזדורים הופחת ב-27% עבור משתתפים שקיבלו מינון של 1,600 IU ליום בהשוואה לפלצבו; וב-32% במשתתפי הקבוצה שקיבלו 3,200 IU ליום.

הסיכון לאירוע AF הופחת ב-30% בהשוואת שתי הקבוצות שקיבלו ויטמין D לעומת קבוצת הפלצבו.

החוקרים מסכמים כי תוספת של ויטמין D3 במינון גבוה עשויה להפחית את השכיחות של פרפור פרוזדורים במבוגרים בריאים שאינם סובלים ממחסור בויטמין D.

נושאים קשורים:  מחקר,  ויטמין D,  פרפור פרוזדורים,  חדשות
תגובות
10.07.2023, 23:09

מהמאמר עצמו: 'יש להתייחס לתוצאות בזהירות כיוון שזהו ניתוח שנבחר לאחר-מעשה [פוסט-הוק] וכיוון שהן מנוגדות לממצאי מחקרי הקצאה אקראית קודמים... חסר תיקון [של ערך p, הדרוש ] בשל ריבוי השוואות.'

אנונימי/ת
11.07.2023, 22:08

נרשמו מקרים על מינון גבוה של ויטמין D גרם אצל גברים מבוגרים למצב של דמנציה שעבר אחרי קיצוץ במינון או הפסקתו.