COVID-19 בישראל

שר הביטחון גנץ אישר גיוס 6,000 אנשי מילואים למבצע הבדיקות הסרולוגיות

גיוס אנשי המילואים לטובת סיוע במבצע הבדיקות הסרולוגיות בילדים טרם פתיחת שנת הלימודים ולסיוע באשפוזי בית של חולי קרונה | מנכ"ל משרד הבריאות חתם על הצו המאפשר לחסן בבתי הספר

שר הביטחון בני גנץ במרכז הבדיקות הסרולוגיות באלעד. צילום: לע"מ

6,000 אנשי מילואים יגויסו כדי לסייע למערכת הבריאות במבצע הבדיקות הסרולוגיות וזאת לצד היערכות לוגיסטית של פיקוד העורף בצה"ל לסייע ל-500 חולי קורונה שמצבם מאפשר שיהיו בבתיהם ולא יגיעו לאשפוז.

אתמול (ג'), בתום דיון שקיים שר הביטחון בני גנץ בהשתתפות סגן הרמטכ"ל אלוף הרצי הלוי, הממונה על ההתגוננות במערכת הביטחון, תא"ל (מיל') משה אדרי, מפקד פיקוד העורף, האלוף אורי גורדין וראש אט"ל האלוף איציק תורג'מן, אושר גיוס המילואים למטרה הזאת.

שר הביטחון אמר: "היעד שהצבנו הוא היכולת לבדוק למעלה ממיליון ילדים עד 1 בספטמבר והעמדת שני מיליון ערכות בדיקה לקורונה שיחולקו להורים". הוא קרא לכל ההורים לשלוח את הילדים להיבדק – "רק בשיתוף פעולה ננצח את המחלה".

המהלך נועד להגברת מאמצי הסיוע של מערכת הביטחון וצה"ל למאבק במגיפה ובכלל זה לתגבר את ביצוע תכנית הבדיקות הסרולוגיות המקדימות לקראת החזרה ללימודים בכלל בתי הספר. לצד זה גם לסייע להכפלת מספר היישובים בתכנית המעודדת את מי שטרם התחסנו בחיסון הראשון להגיע למתחם חיסונים ולהתחסן. בדיון עודכן שר הביטחון בהתקדמות ההיערכות הלוגיסטית לקראת תחילת המבצע הצפוי לסיוע ל-500 חולי קורונה שיימצאו בביתם – מהלך שנועד להקל על בתי החולים. הסיוע יינתן על ידי כוח האדם הרפואי של צה"ל.

מהבוקר מופעלות ברחבי הארץ 220 תחנות לביצוע בדיקות מהירות (אנטיגן). תוצאותיהן תקפות ל-24 שעות והן נועדו בראש ובראשונה למילוי אחרי הוראות "התו הירוק". למשך כמה ימים מערך זה יפעל עדיין במתוכנת של הרצה ובהמשך יש כוונה להרחיבו בהתאם לביקוש. בדיקות אלו נדרשות החל מגיל 3 ועד 12 (במימון המדינה) והחל מגיל 12 ומעלה במימון פרטי.

בתוך כך דיווחו אמש שלוש מארבע קופות החולים על עלייה בשיעורי ההתחסנות בגילאי 18-12. על פי מתווה שעליו סוכם, ביישובים "אדומים" עם תחלואה גבוהה יוכלו תלמידי ח'-י"ב ללמוד בכיתות רק אם 70% מהתלמידים יהיו מחוסנים. פחות משיעור זה יאלצם ללמוד ב"זום" – מתכונת הסופגת ביקורת קשה מצד התלמידים, המורים וההורים.

"כללית" מסרה כי ביומיים האחרונים הסתמנה מגמת עלייה של כ-30% בהיענות בני הנוער להתחסן בהשוואה לארבעה הימים הקודמים. "מאוחדת" מסרה כי עד כה התחסנו בה כ-64% מבני 18-12 המבוטחים  בקופה ובסך הכל כ-97 אלף וקרוב ל-1,000 כבר הזמינו תור להתחסן במנה הראשונה לימים הקרובים. "לאומית" מסרה כי בשבועיים האחרונים יש מגמת עלייה יומית, מתמשכת ועקבית בחיסון בני 18-12. מ"מכבי", לעומת זאת, נמסר כי עדיין לא מורגשת עלייה מובהקת בחיסוני הנוער בהשוואה לשבוע שעבר.

הבוקר חתם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש על הצו המאפשר לחסן בבתי הספר. נראה שבזה הסתיימה ההתנצחות בין אנשי משרדו לבין משרד החינוך בנושא הזה.

הצו יאפשר לשר הבריאות להורות על חיסוני התלמידים בשעות הלימודים. חוק הבריאות הממלכתי קובע שהאחריות למתן שירותי רפואה בבתי הספר, לרבות חיסונים, היא בידי משרד הבריאות. החוק לא עודכן ספציפית לעניין חיסוני קורונה וכדי לתקן זאת נקראו מחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים להשלים את הכנת הצו. על פי פקודת בריאות העם שנוסחה עוד בימי המנדט ותקפה גם כיום, מוסמך שר הבריאות להכריז על מחלה מידבקת כמאיימת על בריאות העם וכך להעניק בדרך זו לממשלה סמכויות נרחבות להיאבק במחלה, לרבות הטלת חובת חיסונים שהפרתה גוררת קנס או אפילו מאסר.

לפי דיווח ב"ידיעות אחרונות", עדיין לא ברור איזה גורם יפעיל את מבצע החיסונים שאמור להתבצע בתוך בתי הספר או ממש לידם. הקופות וגם מד"א טרם קיבלו פנייה רשמית לשם כך וייתכן שמבצע זה יימסר לביצוע חברה פרטית, אך לשם כך יידרש מכרז.

נושאים קשורים:  בדיקות סרולוגיות,  גיוס מילואים,  בני גנץ,  פיקד העורף,  שנת הלימודים,  19-COVID,  קורונה,  חדשות
תגובות